Nu ondernemen? Het kan!
Ken je dat gevoel? Je hebt een goed idee, je bent er al helemaal enthousiast over, maar de sprong blijft uit. Je uitstelgedrag neemt de bovenhand en corona vormt het perfecte excuus. Ik sprak met Hannes Careel, Bryo-coach bij Voka West-Vlaanderen, over ondernemen in deze uitdagende periode. We focussen ons op de mogelijkheden en valkuilen.

Speel in op de situatie
Het is zoals het is. We kunnen de huidige omstandigheden niet veranderen. We zijn al een tijdje beperkt in ons doen en laten. Het nieuwe normaal kennen we ondertussen al, we moeten ons constant aanpassen en anticiperen. Twee fundamenten in ondernemend denken. Elke situatie creëert mogelijkheden, en ja zelfs ook een crisis (denk maar aan de opkomst van Zoom). Kijk naar de problemen, zij zijn immers de businessopportuniteiten en speel erop in. Je vindt altijd wel een reden waarom je niet zou starten, maar ook waarom je het juist wel zou doen. Kortom, er is geen goed excuus om het niet te doen. Een ondernemer is een kameleon. Voortdurend de omgeving in de gaten houden en zich noodgedwongen aanpassen aan de situatie. Dat was vroeger zo, en zal altijd ook zo blijven.z
Denk na
Een gevolg van de coronacrisis en het vele thuis zitten? Mensen hebben meer tijd om na te denken. Covid triggert onze creativiteit. We staan stil bij de realiteit maar durven ook dromen. Neem de tijd om een balans te maken van je leven. Klinkt drastisch hé, maar je zal versteld staan van de uitkomsten. Soms is het gewoon beter om je her uit te vinden. Misschien zie je wel wegen en kansen die op het eerste zicht verborgen leken te zijn. Laat je passies spreken en volg je hart.
"Soms is het gewoon beter om je heruit te vinden."
– Hannes careel –
Onderscheid je in de digitale wereld
Je kan er niet meer omheen. Het afgelopen jaar is digitalisering, overal, fors gestegen. Het is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Het zorgde voor heel wat mogelijkheden. Zonder dat virus zou er nooit sprake geweest zij van hybride-events en de snelle opmars van digitale meetings . Wil je gezien worden? Dan moet je zowel offline als online aanwezig zijn. Wees niet de dertiende in een dozijn. Je differentiëren met anderen blijft enorm belangrijk, ook online. Wat is jouw USP, unique selling proposition, ofwel wat lokt de klanten naar jou? Het is een visie waar marketing centraal staat. Zij die voorheen maar een gewone winkel waren, zullen nu ook maar een gewone online winkel zijn. Heb je een duidelijke look and feel van je bedrijf? Trek die lijn digitaal door. Je mag nog het beste product hebben van de wereld, als mensen niet van je horen, heb je er weinig aan.
Zij die voorheen maar een gewone winkel waren, zullen nu ook maar een gewone online winkel zijn.
– Hannes careel –
Tijd voor samenwerkingen

Ondernemen doe je niet alleen. Er zijn heel wat mensen die zich in dezelfde positie als jou bevinden. Zoek hen op en kijk of je iets voor elkaar kunt betekenen. Wie weet vind je opeens je partner in crime. Partnerships zijn hot. Kijk naar “Ik Koop Lokaal”. Het is een voorbeeld van hoe men de krachten bundelt en een aantrekkelijk assortiment creëert.
Zit je even vast, of wil je een andere kijk op je project? Omring je met andere ondernemers. Er zijn heel wat instanties waar je gebruik van kunt maken. Om er één te noemen, Bryo, een starters-community van Voka (Vlaams netwerk van ondernemingen). Hier slaan jonge ondernemers de handen in elkaar. De coaches ondersteunen je, met al hun kennis, verder om je droom werkelijkheid te maken.
Welk project blijf jij steeds uitstellen? Wat houd je tegen of wat motiveert je om het juist wel te doen? Ik hoor het graag hieronder!
Wil je graag meer tips? Hou dan zeker onze pagina Tips & tricks in de gaten!